Saturday, November 2, 2013

Onsdag - Torsdag 2013-10-30 2013-10-31 - Kostamus - Belomorsk - Kandalaksha

Medan jag sov hände det lite jag också kan återberätta.

Linus hade samtidigt som oljeläckaget fått problem med att bilen börjat ryka mer och mer sot, och varit orkeslös. Fick bogseras den sista biten till Kostamus.

Jag felsökte lite natten innan genom att se över luftvägarna in i motorn, och kopplade lös elventilen som styrde egr-ventilen men ingen skillnad.

Visade sig att EGR-ventilen kärvat och hängt öppen, ett typfel på alla moderna dieselmotorer. 
Exhaust Gas Recirculation, sänker utsläppen av Kväveoxid (NOx).
 Det bildas när det finns ett överskott av syre i motorn, en diesel arbetar med konstant luftöverskott. Därför har man kommit på att man släpper in lite syrelösa avgaser i motorn, och tar bara in så mycket friskluft som behövs för att förbränna allt diesel.
Fungerande EGR lika med bättre avgaser, helt öppen EGR lika med för mycket syrelösa avgaser in i motorn och oförbränd diesel kommer ut i avgaserna som sot.

Efter lite improviserad konversation med hotellreceptionen kom det en mekaniker och bilen drogs till verkstad.
Den ryske mekanikern felsökte litegrann, sen kopplade han förbi egr-utloppet så motorn fick enbart frisk luft och inte kvävdes av sina egna avgaser. Han sken upp som en sol när han hittat felet och gjorde en bricka som stängde passagen före egr-ventilen och sen var Defendern fit for fight igen.

Inga bilder på detta då jag sov, och varken Fredrik eller Linus tänkte på att dokumentera. Verkstadskostnad: 500kr som är löjligt lite, även i Sverige. Ännu mer prisvärt då det var längst från allt vad bärgare och lånebil heter.

Efter välbehövd sömn var det dags att ta sig tillbaka till "centrum" för en middag. 
Linus bil är passande nog kittad med 9 sitsar, och dessutom fick vi prov-åka den efter reparationen.

 
'

Man kanske ska lägga bud på en bostadsrätt, typ sommarstuga


Ryska "lego", hade nästan bara krig och vapen-inriktning


Middagen var nåt suspekt med potatismos, men mättande. Enligt utsago går man ner två kilo per vecka på expedition trots allt godis man trycker i sig när man kör, då maten är så kass :)


Sen hände inte så mycket mer den dagen, hopps i säng för att komma upp tidigt med siktet inställt på Belamorsk.

Uppe i ottan och tankar fullt. Bränslet går på ungefär 7kr litern i det här landet.


Camo-niva och den fräna bussen igen.


Solen tittade fram, det kändes väldigt ickeryskt.


Dagen till ära åkte jag med Johan i en nyare patrull än Fredriks.

Fabrikat: NISSAN PATROL GR
Färg: MGRÖN
Fordonsår: 2005

Skattevikt, kg: 2570
Tjänstevikt, kg: 2575
Längd, mm: 5100
Bredd, mm: 1940

Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kW: 118,0



Den modernare karrosen av Lada Niva. Helt utan själ.


En del random bilder jag tog på vägen hem för att visa hur de verkligen hade det.








Tågpassagen var spärrad när bommarna var nere, det kom ut stål ur marken som hade krossat den som försökte smyga över :)


Belomorsk









Vita havet! CHECK


Framme i Belomorsk blev det grillmiddag

 
Vi svängde av norrut och sörlänningarna tog vägen till St.Petersburg.


Vi hade siktat på att ta en annan gränsstation tillbaka, för att få se mer. Här hotellrummet i Kandalaksha, det gick väl att klaga på färgvalet och lite estetik, men som vanligt billigt och rent så det går inte att klaga. 155kr inkl frukost, sköna sängar och god sömn.



Toaletten var lite taskig men funkade utan problem.


Jag och Fredrik Unnade oss en natt-pizza. Fatöl 20kr. 2st flasköl och pizzan gick på 60-70kr och var helt okej. Toppad med dill!!







Visa Körbeskrivning till Ryssland, Murmansk oblast, Kandalaksha på en större karta



No comments: