Friday, November 1, 2013

Söndag 2013-10-27 Början på äventyret. Örnsköldsvik - Luleå - Haparanda - Hossa

Dags att återuppta "bloggandet" för att dela med mig av vår resa till Ryssland.

Den sista, och första låten vi hörde på radion i Finland var Avicii - Hey Brother. Däremellan fanns inga radiosändningar under hela resan i Ryssland :)



 Så kör igång den i bakgrunden för att komma i stämning samtidigt som du läser min reseberättelse.


Fredrik, barndomsvän från min uppväxt i Örnsköldsvik, kom med den dumma idén att köra bil till vårt grannland. Ännu dummare som man är tackade jag ja utan större tveksamheter.

Efter mycket krångel med en resebyrå som skulle ordna visumet smidigt (slutade med en extra försäkring och kompletterande av uppgifter två gånger) hade jag packat och var taggad till tårna. Utöver kläder var det verktyg, grenuttag till ciggtändaren, 230v-omvandlare, laddare till allt möjligt, mediciner, bajspapper mm osv. Jag lastade i min bil nere i p-garaget för att snabba på packningen vid avfärd.



När jag på fredag kväll ringde Fredrik, fortfarande boende i Örnsköldsviks kommun, för att fråga när han skulle svänga förbi mig i Luleå, fick jag veta att jag taggat lite väl tidigt. Han skulle inte dyka upp förrän söndag. Lördagen gick åt att oroa mig ännu mer för allt som kunde gå snett.

Söndagen kom och det gjorde även Fredrik och Erik, Fredriks arbetskollega, som följt med från Umeå och också lurats med på dessa dumheter. När de kom fram till mig lastade vi snabbt och åkte iväg.
Bild utanför min lägenhet i Luleå. Erik till vänster, Fredrik, och patrullen. I bakgrunden isbrytarna.

Förare: Fredrik
Passagerare: Peter, Erik
Fabrikat: NISSAN PATROL
Färg: SVART
Fordonsår: 1992

Skattevikt, kg: 2800
Tjänstevikt, kg: 2160
Längd, mm: 5000
Bredd, mm: 1930

Drivmedel 1: DIESEL
Tankvolym, liter: 95
Motoreffekt, kW: 85,0

Olovs Land Rover hade visat lite trötthet på motorväg så jag handlade butikens sista bränslefilter för att testa med när vi möttes.


 Biltema Luleå, ser det som ett tecken!


Matvaror inhandlades också, så vi inte var bundna till restauranger och hotell. Nudlar, bullens pilsnerkorv, köttsoppa, ärtsoppa, cheezedoodles och annat taget direkt ur kostcirkeln.


Vi skulle möta upp de andra från södra Sverige först följande dag i Ryssland. Så vi siktade på ett boende nära gränsen för att tidigt komma iväg. Finland och Ryssland är ganska jämnbra på Svenska och Engelska, nämligen väldigt dåliga. Jag anlitade min mor att ringa och boka ett boende i Hossan.

Resvägen Söndag




13 mil norr om Luleå i Haparanda, flergångsbestick och tallrikar samt ett par kuddar från Kamprad.


Lek och rastplats i Finland


Tank och serviceplats i vår tappning.

 


Boendet fyllde vår kravspecifikation på: rent.
Bonusar var billigt, rent, frukost, dusch, varmvatten och tre sorters bastu :)

Efter en del gester och några ord på engelska ordnar tanten fram wifi-lösenordet och första övernattningen är fulländad. Hon bläddrar i informationsfoldern och för varje sida säger hon "yes, yes, yes" för att sedan bläddra tillbaka till början i ett "no no nonono".

När vi berättat om våra resplaner sammanfattade hon det hela med: "Ruski people, good" och gjorde tummen upp och log. Därefter "Ruski bureaucracy, very bad" samt skakade på huvudet  :)

Frukosten serverades 1.5km från sovplatsen. Gröt mackor och kaffe, helt ok 340kr för övernattning och frukost


No comments: