Saturday, November 2, 2013

Tisdag 2013-10-29 Facing the unknown. Kalevala - djup skog - Kostamus

Vi hade planerat att ta oss till Belomorsk, fast via en väg där det inte fanns väg.

En fin vagn jag fick intresse för utanför hotellet, visade sig att den byggs i detta utförande sen 1965 och byggs i åtta varianter med olika användningsområden. http://en.wikipedia.org/wiki/UAZ-452



 Rysk fjärrvärme :)

Tankstopp
 

Både Fredrik och Erik kör tankbil till vardags, de fick lite myspinne.

 
 Gruppfoto med alla resans resenärer.

 Olof hade sett ut en del som kunde bli spännande, vid mitt pekfinger slutar en del vägar som man kanske ändå skulle kunna passera :)

Hög standard innebär mycket rutten ved till vintern. Ta alla dina fördomar om ryssland och du kommer inte ens nära av allt vi såg under resan.


Jag åkte med Linus under den här dagen i hand Land Rover.


Här svängde vi av den skyltade vägen mot Belomorsk och siktade mot skogen.

Ett av många vägval, ofta löstes navigeringen med sten-sax-påse

Två grustag passerades på vägen.

 Vägen... fast den här smalnade ihop till ingenting så vi fick backa till nästa vägvalet och fortsätta.

Intill övergiven väg finns övergiven kraftlina
Build quality


Träd i vägen, jag högg av toppen med yxa och vi började såga av vid roten, men istället blev det stockholmsmanér att vincha bort den :)


Ute ur skogen, fullt ös på "större" väg igen.

Kom fram till en sjö utan nån bro... wtf?

Buss och busshållplats.

Ringklocka

Det här var alltså passagen... På andra sidan sjön startade en tvåtaktsmotor och vajern började röra på sig.

Vips hade vi en pråm intill rampen att ta oss över med.

En ryss som kom ikapp oss fick åka först innan vi tordes testa.






 Johan först ut.


Engineering supreme.



Linus kärra
Fabrikat: LAND ROVER DEFENDER 110
Färg: SVART
Fordonsår: 1998

Skattevikt, kg: 2150
Tjänstevikt, kg: 2150
Längd, mm: 4600
Bredd, mm: 1790

Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kW: 83,0




Maskinisten på vajerpråmen, r y s k


 Fräsh anläggning


 I vajerpråmsbyn fanns det ingen restaurang, så vi byggde vår egen uteservering.


Pasta bacon köttbullar nudlar bland annat på menyn.




 Ännu en av broarna vi passerade efter matstoppet



 Nays!



Fortsättningen på kartan var än mer öde. Vi kom fram till sjön som enligt min gps hade en väg norr om sig, enligt Fredriks gps ingen väg, och enligt Olofs karta en halv väg :)

Vid en av vändningarna blev jag så skraj och upp i varv att jag bestämde mig för att skrämma Fredrik. Det har gjorts förr och iallafall jag brukar bli på lite bättre humör efteråt.


Vi försökte runda sjön och kom till en myr eller tillopp som skulle bli spännande att korsa. Plus att korsa den mitt i natten, utan mobiltäckning... men i gott sällskap :)
 

Johan hade åkt först och sa åt oss att "titta så det går bra". Lurigt nog laddade han full gas och var över utan att behöva vinchning (den här gången). Dock blev det lilla som återstod av bron till kaffeved för de övriga som passerade.
Till han som hängde dit schacklen i fronten på Linus bil, det var inte i onödan :)

 Olof drog upp honom utan större bekymmer.



Fabrikat: LAND ROVER DEFENDER
Färg: GRÖN
Fordonsår: 2004

Skattevikt, kg: 2950
Tjänstevikt, kg: 2070
Längd, mm: 4600
Bredd, mm: 1790

Drivmedel 1: DIESEL
Tankvolym, liter: 93
Motoreffekt, kW: 90,0

 

Fredriks tur, gick ungefär lika dåligt.


Fast det var ju därför vi åkte hit! :)



Själv steg jag ner i en bäck när jag skulle gå runt, fick vatten till midjan. Dock hade jag regnkläder och stövlar så det enda jag fick var den här fläcken på ryggen. Vinst.

Sedan började vägen öppna upp men det var alldeles för sent att sikta på belomorsk så vi satte av västerut mot Kostamus igen. Jag åkte bak i Patrullen där jag hade mitt ombyte (och kudde, he he).

Efter vi kommit ur det värsta och börjat köra på nåt som liknar en väg fick vi vända. Linus hade tappat oljetrycket. Visade sig vara ett par slangar till oljekylaren som lossnat från filterhållaren.

Minns ni det där om taggad till tårna? Gäller även verktygen.


Erik fixar. Olja hade vi med oss också. Norrlänningar altså :)


Prylbögski står aldrig handfallen. Det var sent på natten och alla var trötta så vi lagade till nåt ätbart för att orka vidare till ett hotell.


Powernap så vi skulle ta oss till Kostamus. Att åka i baksätet har sina fördelar, tex nu.


Handlar frukost


Här kostade en pälsmössa 5000 rubel, alltså 1000kr. Köpte inga pälsmössor.


Billig trådlös uppkoppling, hehu


Lokalbefolkningens kärror


Våra


Bra rum, dock ingen frukostservering


Vi ordnade egen frukostservering.



Ikea madrasser, inte illa! Syntes för att lakanen inte var längre än såhär :) Skön säng efter att varit vaken till 12 på förmiddagen




Punkterna vi reste mellan, google har svårt med vägbeskrivningen när det inte fanns nån väg :)


Visa större karta

No comments: